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Curso:

La edición digital
y los derechos implicados

Noticias

 

salidaLa edición en el 2010 (dos versiones)

salida¿Qué está editando Rockett e-book? Vea su última Newsletter

salidaSpammers Forced to Tell the Truth (correo electrónico no solicitado)

salidaUn proveedor de Internet pacta indemnizar a un internauta que fue difamado en su foro

 salidaEl país polinesio Tuvalu vende por 8.800 millones su dominio '.tv'

 salidaAmazon accused of patent violation (procedimientos comunes y patentes)

 salidaVirgin trades gadgets for your privacy (un navegador de Web a cambio de sus datos)

 salidaAttention Editors: Deep Link Away (sobre el derecho a hacer enlaces)

salidaSearch Engine Images Attract Copyright Suit (buscadores y derecho de reproducción)

salidaEl derecho a publicar imágenes recogidas de la Web

salidaStephen King, escritor: 'No creo que el libro electrónico reemplace al impreso'

salidaFomento aprueba normas contra la usurpación de direcciones en Internet (ciberocupas)

salidaEl mercado de CD-Rom puede alcanzar los 300 millones de euros

salidaInternet genera una nueva revolución en la industria del automóvil

salidaUna juez dicta la primera condena en España por piratear bases de datos en Internet

salidaDefending Authors' E-Rights (la aparicion de una agencia para derechos elctrónicos)

salidaUn tribunal de EEUU establece que los medios han de pagar por el uso de colaboraciones en Internet

 

La edición en el 2010 (dos versiones)
La Vanguardia - 05/05/2000

SEGÚN JORGE HERRALDE

Jorge Herralde, el propietario de Editorial Anagrama, presentó en el congreso una serie de puntos sobre cómo se cree hoy que se planteará la edición en el año 2010, reelaborando un artículo publicado recientemente en la revista "The Bookseller". Los puntos son los siguientes:

El lector tiene un tremendo aumento en su capacidad de elegir, al menos el doble de títulos nuevos al año.

Libro electrónico generalizado, aunque muchas personas de más de 35 años siguen prefiriendo el soporte papel.

La impresión según pedido se ha generalizado.

Más de un millón de libros (publicados en su día como libros impresos) están disponibles en archivos digitalizados para su entrega inmediata como libros electrónicos o libros impresos, según pedido.

A medida que aumentan las posibilidades de elección de títulos, los best-séllers son menos y sus ventas descienden.

Los autores de éxito se convierten en coeditores, ya que controlan el acceso a su página de Internet.

Autores importantes han renegociado sus contratos percibiendo hasta el 80% de los ingresos por libros electrónicos.

Anticipos: la mayoría de los libros se publican sin pagarlos, sólo los cobran autores muy consolidados.

Agentes: se convierten de facto en pequeños editores que operan como "granjeros" o "establos" ("farmers") para ayudar a autores noveles a dar sus primeros pasos en la red y luego venderlos a grandes editoriales con más recursos.

Los libros se compran en librerías virtuales y librerías convencionales, pero muchas de éstas ya no son más que templos del marketing con poco o ningún "stock", y casi todas pueden imprimir y entregar libros al cliente.

Autoedición: muy común, los autores abren páginas en la red para comunicarse con la comunidad de lectores.

Coste de edición: una mínima parte de los del año 2000.

Los lectores editoriales escudriñan la red en busca de autores autoeditados (cuyo número es muy superior a los que actualmente envian manuscritos).

La edición y comercio de libros "puros" se concentran en la ficción. Las obras de no ficción, que experimentan un gran crecimiento, corren a cargo de universidades, empresas, comunidades virtuales.

La habilidad de los editores para conocer todos los canales que puedan distribuir sus títulos es la característica fundamental de su influencia en el mercado, como antes lo eran el volumen de ventas o el número de ejemplares.

EN SÍNTESIS

1. Muchos más títulos y editores, y menos librerías.

2.Tendencia a vender archivos digitales en vez de ejemplares.

3. Contratos absolutamente distintos.

4. El éxito de los editores pasa a depender de su adaptación a las alianzas de nuevas tecnologías con autores e intermediarios, y a su olfato para difundir y organizar marcas -de autores y otros- que le proporcionen un público fiel.


SEGÚN KEIRON E. HILTON

Keiron E. Hilton es vicepresidente de Berkery, Noves & Co., banqueros neoyorquinos que invierten en las industrias de la información, la actividad editorial y las comunicaciones. El diagnóstico que envió en vídeo a Buenos Aires fue el siguiente:

Hasta el 2010

Crece la venta de libros por Internet.

Crece la edición según pedido.

Aumenta la instrucción y educación on-line.

El libro profesional pasa de la imprenta al on-line.

Muchas revistas pasan del formato papel al electrónico.

Crece la demanda de la entrega electrónica de información. Importantes avances en la tecnología que la hace posible.

Alianzas entre proveedores de contenidos y propietarios de las nuevas tecnologías.

Del 2010 en adelante

Crece el valor de la interactividad y decrece el de la información "cruda" y sin procesar.

Los distintos softwares, la televisión, el cable, la música, Internet y otros elementos similares convergen para ser interactivos y potenciar su efecto.

Los libros y revistas ya no serán unidades de conocimiento, sino formas de acceso a los recursos más profundos de la red.

Los editores dejan de ser una industria independiente para ponerse al servicio de los recursos de Internet.

RESUMEN

Internet lo cambia todo.

 

Virgin trades gadgets for your privacy

Virgin will give away Net access and 10,000 Internet appliances that will track your every click

By Jill Angwin, WSJ Interactive Edition
April 10, 2000

Starting Monday, Virgin will be offering 10,000 free Internet appliances to U.S. customers who are willing to part with personal data. If this launch is successful, Virgin said it may distribute 30,000 more appliances

"Getting hold of a customer's name can be costly," said Glen Ward, president and chief executive officer of Virgin Entertainment Group. "This is a more cost-effective way of doing it."

Virgin won't disclose how much it is spending on its VirginConnect WebPlayers, but experts estimate that they cost about $300 to $500 apiece. The Web devices allow users to surf the Net and send e-mail, but cannot be used for computing functions such as word processing and spreadsheets.

Costs are modest
Ward said the cost of the WebPlayer project is still modest compared with the hundreds of dollars per customer that his competitors spend on TV advertising that may not be as effective. "The joy of direct marketing is you know exactly what the return on that dollar is," Ward said.

Virgin plans to recoup some of the cost by charging $50 a year for Internet access, but the fee will be waived for the first year. The company will also charge advertisers for preferential placement on the opening screen and take a cut of electronic-commerce transactions conducted online.

Many other companies, including FreePC.com, DirectWeb Inc. and Gobi Inc., have offered free personal computers, usually in exchange for long-term Internet-service subscriptions with hefty monthly fees and with a plan to pump advertising at the users.

Virgin's plan is more involved and more targeted. To get the devices, customers must log on to a Web site -- http://www.virginconnectme.com/ -- and fill out a questionnaire designed to determine their fit with the so-called Virgin lifestyle. Questions cover shopping preferences, music and entertainment interests, where and how customers generally get online, and how they spend their time once they get on the Web. Answers are rated and scored, then evaluated.

"We're looking for people with Virgin affinity and interest in electronic commerce," said Audrey Parma, president of Internet Appliance Networks, a closely held New York startup that designed the Web appliances for Virgin as part of a joint venture.

The Web device is a sleek silver machine with a flat-panel screen, a wireless keyboard and a 56K modem. The top row of keys consists of icons that connect users to Web sites that have paid for preferential placement. For example, the key with an airplane icon connects to Microsoft's Expedia travel Web site. The music icon connects, not surprisingly, with the Virgin music site. Virgin Entertainment and Virgin Music are divisions of Virgin Group, run by British entrepreneur Richard Branson.

Pages framed
Customers, of course, can visit any Web page they like on the Internet. But when they log on, they will find themselves directed to the VirginConnect Web page. And as they travel to other Web sites, the Virgin logo and icons will continue to frame the Web pages that they visit.

In accepting the machine, customers are also agreeing to receive targeted banner advertising and e-mail messages from Virgin and other marketers. Advertisers often pay more for ads if they know who they will reach. Virgin customers must promise to spend 10 hours per month surfing the Web or else will be asked to return the machine.

 

"If customers get online with this machine, they know we'll be reaching out and tracking where they go online -- all for the purpose of giving better service," Parma said.

DoubleClick recently ran afoul of privacy advocates when it attempted to do a similar type of tracking through its online advertising network. But privacy advocates are more forgiving about devices that are upfront about their privacy intrusions. "Our view is people have the right to give up their privacy if they wish, but they should know how the data are being used," said Marc Rotenberg, executive director of the Electronic Privacy Information Center.

In its privacy statement, Virgin promises that "we will never pass information about you to any party not affiliated with VirginConnect."

 

Un proveedor de Internet pacta indemnizar a un internauta que fue difamado en su foro

Sara Marín (Cinco Días, 31/03/2000)

Demon, un proveedor de acceso a Internet británico demandado por difamación, ha decidido pagar al supuesto difamado, Laurence Godfrey, una indemnización de unas 15.000 libras (más de cuatro millones de pesetas) para poner punto y final a una demanda tramitada en el Tribunal Supremo británico.

Demon se hará cargo también de los costes legales en que Godfrey incurrió para defender su honor. El coste total para el proveedor puede sobrepasar las 200.000 libras (algo más de 50 millones de pesetas).

Este ha sido el primer caso que llega a los tribunales del Reino Unido en el que se demanda a un proveedor de Internet por el contenido de una información aparecida en un foro de discusión. La historia se remonta a 1997, cuando en un foro en la Red un usuario envió un mensaje difamatorio firmado con el nombre de Godfrey. Este contactó a Demon, el proveedor de acceso, para que lo eliminase, pero éste declinó hacerlo.

Sórdido y difamatorio.

Meses mas tarde otro internauta escribió otro mensaje difamatorio sobre Godfrey en otro foro. Una vez mas, según ha afirmado Gordon Bishop, abogado de Godfrey, Demon se negó a tomar cartas en el asunto. El contenido de estos mensajes era, según Bishop, "sórdido, obsceno y difamatorio". Hasta ahora la postura de Demon, que pertenece al grupo escocés Thus, no ha sido defender la veracidad de la información, sino negar cualquier responsabilidad de vigilancia o censura sobre las opiniones que sus usuarios mantienen en los foros.

Pero ayer, Thus afirmó en un comunicado que ha decidido pactar una indemnización para concluir con esta demanda. La empresa afirmó que está convencida de que las leyes no se han adaptado a la llegada de Internet y necesitan modernizarse. "Los proveedores de Internet no pueden ser responsables de los millones de mensajes que se publican en Internet", afirmó.

En el Reino Unido, para que un proveedor de Internet excluya su responsabilidad en cuanto a los contenidos difamatorios debe adoptar medidas para evitar que éstos se produzcan y, en caso de publicarse, tiene el deber de atajar el problema.

 

Spammers Forced to Tell the Truth

by Chris Oakes Wired News Feb. 19, 2000

[extracto]

A Colorado legislative committee has passed a bill that would require spammers to tag unsolicited email with a special subject line.

"[Senders must] use the exact characters 'ADV:' ... as the first four characters in the subject line of an unsolicited commercial electronic mail message," reads the so-called Colorado Junk Email Law, House Bill 1309.

The House Business Affairs and Labor Committee passed the bill Thursday by a vote of 10-2, strengthening the law by adding politicians and nonprofit organizations to the list of those who must use the label in their promotional email. The bill goes next to Colorado's full house for debate.

Colorado is the latest among a gaggle of states nationwide seeking to put a dent in the flood of commercial email flooding in-boxes. Internet service providers say junk email dumped onto their servers daily costs them massive amounts of money in bandwidth charges. Many email users, meanwhile, despise the unwanted messages piling up in their in-boxes.

The Colorado legislation specifies further requirements of any unsolicited messages, requiring that each email must provide a legitimate method for the recipient to "opt out" of future mailings from the sender. To prevent falsified return addresses and unapproved use of domains, the bill also requires that all email be routed legitimately from consenting Internet domains.

For commercial emailers that violate the rule, the law allows recipients and ISPs to sue for a civil penalty of $10 per illegal message.

Republican state representative Shawn Mitchell, one of the bill's sponsors, told the Denver Rocky Mountain News that his proposal doesn't outlaw unsolicited commercial email, but provided for a kind of "truth-in-packaging."

"I don't think [users] will have less garbage," Mitchell told the paper. "I think they'll have 'identified' garbage."

Spam-fighters including the Coalition Against Unsolicited Commercial Email, note that some legislation at the state level has merit, but say the Colorado bill is misguided.

CAUCE co-founder Ray Everett-Church said his organization opposed similar proposals when they appeared in California and in Congress.

"A flood of messages with "ADV" in the subject line does nothing to help consumers and service providers recover the costs created by that flood," Everett-Church said. "By the time someone sees the subject line they've already had to download that email."

 

Newsletter a los propietarios de un Rocket (28 de abril)

Títulos de interés, suscripción a la revista Fast Company y el programa de voluntariado...

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ROCKET eNEWSLETTER(TM)

The Rocket eBook(TM) Community Newsletter April 28, 2000

THIS ISSUE:

- Oh Boy, the Rocket eBook Makes the "O" List!

- Thrilling News: "Nightshade" to be released May 1!

- Hot Off the Press: "Fast Company" Now Available at the Rocket

eNewsstand(TM)

- "Angels & Demons" and a Rocket eBook

- Rocket-Library.com(TM) Newsgroups: Pointing You in the Right

Direction

- "Party on the Wharf": ReBA-Con 2000 Update

- Rocket-Library.com Volunteer Project Takes Off!

- A Class Act: Meet Rocket-Library.com Volunteer Carole Wulster

- Best-selling Authors Speak Out on eBookNet.com

- Where to Find RocketEditions

- Find this Newsletter in RocketEdition Format

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HEADLINERS

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OH BOY, THE ROCKET eBOOK MAKES THE "O" LIST!

Oprah Winfrey, orotund oracle and media mogul, confers her omnipotent approval on the Rocket eBook:

"Who would have thought that I, who love the feel and texture of books, could ever appreciate an electronic read? But the Rocket eBook, a high-tech reading device, is fantastic for traveling or on vacations," writes Oprah in the premiere issue of her magazine, "O, The Oprah Magazine."

 

THRILLING NEWS: "NIGHTSHADE" TO BE RELEASED MAY 1!

Rocket fans will have the jump on print readers as best-selling thriller writer John Saul releases his new book, "Nightshade," in RocketEdition(TM) on May 1, a month before the print edition.

This hair-raising chiller revolves around 15-year-old Matt Moore and his family. Matt's cozy life slowly turns into a nightmare when his maternal grandmother, who suffers from Alzheimer's Disease, moves in. A terrible secret shared between Matt's mom and her dead sister and the mysterious death of Matt's stepfather lead to a final confrontation that threatens the teen's survival.

NIGHTSHADE

By John Saul

Ballantine

$25.95

Available Monday at

http://www.bn.com/ or

http://www.powells.com/.

HOT OFF THE PRESS: "FAST COMPANY" NOW AVAILABLE AT THE ROCKET eNEWSSTAND

The mission of "Fast Company" is to define the new world of business and to capture the spirit of the men and women who are making it happen. "Fast Company" connects with an authentic voice, inspires with a revolutionary style, and instructs with personal tools to serve as a manifesto for change and a manual for achieving it.

Read sample articles from this monthly publication.

http://www.rocket-estore.com/samples/fastcomp/index.html

Subscribe to "Fast Company" at the Rocket eNewsstand.

http://www.rocket-estore.com/eNewsstand.asp

 

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PROMOTIONS

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"ANGELS & DEMONS" AND A ROCKET eBOOK

To celebrate the release of his new novel, "Angels & Demons," best-selling author Dan Brown is running a Rocket eBook Illuminati Trivia Contest. Shed some light on the three quiz questions and you will be entered to win a Rocket eBook (first prize, one winner), a Rocket eBook Fossil Watch (second prize, two winners), or a Rocket eBook t-shirt (third prize, three winners). Be one of the enlightened -- enter today! http://www.danbrown.com/ad/ebookcontest.htm .

 

Come meet this thrilling writer of page-turning thrillers at

http://www.rocket-ebook.com/angel/. Then enter into a conversation with Dan at eBookNet.com's online Q&A forum at

http://www.ebooknet.com/cgi-bin/WebX?128@@.ee6fedd/. And if that's not enough, enlist in the fellowship by joining the "Angels & Demons" book club at http://www.ebooknet.com/cgi-bin/WebX?128@@.ee6ff4f/.

 

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NEWSGROUP UPDATE

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ROCKET-LIBRARY.COM NEWSGROUPS: POINTING YOU IN THE RIGHT DIRECTION

Confused about what information to post to which newsgroup? Want to know where and to whom you can direct your comments and questions? If so, we've mapped out the route. Please review the updated Newsgroup Information page, now featuring newsgroup descriptions and helpful posting hints. http://www.rocket-library.com/support/newsgroups.asp

 

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ROCKET FANS

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"PARTY ON THE WHARF": REBA-CON 2000 UPDATE

The ReBA-Con 2000 organizers (Rocket-Library.com Volunteers Anne Hawley and Kelly Ford and self-confessed Rocket eBook aficionados Ruthie Cunliffe, Dianna Dearborn, and Mickey Caufield) are firming up their preparations for the "Party on the Wharf." This conference will take place June 17-18 at the Marriott Hotel in San Francisco. ReBA-Con 2000 is for all "ReBA's, ReBA wannabes, eAuthors, ePublishers, industry professionals, and the simply curious" who are interested in getting together for "face time" and to "exchange ideas and learn about the latest happenings [of] the e-book industry." For more information, visit the official web site of ReBA-Con 2000.

http://www.reba-con.com/

 

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VOLUNTEER SPOTLIGHT

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ROCKET-LIBRARY.COM VOLUNTEER PROJECT TAKES OFF!

Thanks to the large number of rabid readers and dedicated Rocket eBook fans who have volunteered to participate, the Rocket-Library.com Volunteer Project is really taking off! If you asked to join, please be sure to review the Volunteer charter at

http://rocket-library.com/volunteers/charter.asp. Then, as requested at the end of the charter, please send an email confirming your interest in participating in this exciting project.

All Rocket-Library.com community members are encouraged to stay in the loop by joining the goings on at the rocket.library.volunteers newsgroup. http://www.rocket-library.com/support/newsgroups.asp

 

A CLASS ACT: MEET ROCKET-LIBRARY.COM VOLUNTEER CAROLE WULSTER

Carole shares thoughts on our virtual library, the community, and the Rocket-Library.com Volunteer Project:

"I became a Rocket-Library.com Volunteer because I was so impressed with the generosity of the Rocket community. So many people took the time to convert titles to HTML. It was my way to say thank you for the convenience of downloading the great classics.

"I think my most important role as a Volunteer is in writing summaries. It is the summaries that pique the interest of readers who may be unfamiliar with a title. I love researching a title and author and then attempting to come up with a few lines that will cause someone to download a classic. It is important to me that readers are able to place classic titles in some sort of historical context.

"Rocket-Library.com is wonderful in that it provides all of us with the great classics for free. Many of the great works of Western civilization are available to us with just a mouse click. What a wonder!"

Additionally, be sure to come see what the Volunteers are up to and seek out their expert advice and assistance on the rocket.library.volunteers newsgroup.

http://www.rocket-library.com/support/newsgroups.asp.

 

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COMMUNITY IN-BOX

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BEST-SELLING AUTHORS SPEAK OUT ON eBOOKNET.COM

Check out the interview with Joan Elizabeth Lloyd, author of "52 Saturday Nights," and hop into the scintillating discussion.

http://www.ebooknet.com/cgi-bin/WebX?128@@.ee6feb1/

Get your thrills by chatting with Dan Brown about the Illuminati and his new book, "Angels & Demons."

http://www.ebooknet.com/cgi-bin/WebX?128@@.ee6fedd/

Okay, so Fyodor Dostoevsky isn't really online, but Brothers Karamazov book clubber and EBN community member Larry Barton has posted a few excerpts from letters written by the "Major Domo" of literature. Delve into this contemplative discussion.

http://www.ebooknet.com/cgi-bin/WebX?128@@.ee6fc58 - 1./

 

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REMINDERS

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WHERE TO FIND ROCKETEDITIONS

Remember, RocketEditions are available at http://www.powells.com/ (click on RocketEditions in the left column) and at http://www.bn.com (click on the eBooks tab at the top).

 

FIND THIS NEWSLETTER IN ROCKETEDITION FORMAT

Just go to http://www.rocket-library.com, and look in the eBooks category.

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If you would like to UNSUBSCRIBE or SUBSCRIBE to this newsletter, please send an email to info@rocket-ebook.com with "unsubscribe" or "subscribe" in the subject field. WHEN UNSUBSCRIBING, PLEASE BE SURE TO DO SO FROM EACH AND EVERY ONE OF YOUR EMAIL ADDRESSES, OR YOU MAY FIND YOU ARE STILL ON OUR LIST.

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In twist, Amazon accused of patent violation

Tables turned? E-tail giant accused of patent violation

USA TODAY, 10 de abril de l 2000


SAN FRANCISCO (Bloomberg) - Amazon.com, the world's largest Internet retailer, was accused by Intouch Group Inc. of infringing patented methods for consumers to preview pre-recorded music samples over the Internet.

In a suit filed in federal court in San Francisco March 31, Intouch says it is the owner of two patents, awarded in 1993 and 1999, protecting technology allowing in-store customers to listen to parts of songs at a kiosk, or to hear the music through a computer, before deciding whether to place an order.

San Francisco-based Intouch says in the suit that Seattle-based Amazon and other Internet site operators - including Liquid Audio Inc., Listen.com Inc., Discover.music.com Inc. and Time Warner Inc.'s Entertaindom LLC - have misappropriated the technology by offering music samples online despite being warned of the alleged infringement.

''As a result, Intouch (has) lost market share during this critical period in the development of the Internet,'' causing economic harm, Intouch says in the suit, which seeks unspecified damages and legal fees after a jury trial.

[...]

 

 

 

El país polinesio Tuvalu vende por 8.800 millones su dominio '.tv'

AFP (El País, 11/04/2000)

Tuvalu, un minúsculo país polinesio del Pacífico sur, va a tener una de las rentas per cápita más altas del mundo gracias a la venta a una empresa de EE UU del sufijo .tv que le corresponde como nombre de dominio en Internet.
Según informó ayer el ministro de Comunicación de Tuvalu, Sam Teo, el acuerdo va a proporcionar unos 50 millones de dólares anuales -8.800 millones de pesetas- en los próximos 12 años a esta pequeña isla de 10.600 habitantes, renta per cápita de 400 dólares (68.000 pesetas) y un presupuesto anual de 14 millones de dólares.

El portavoz del Gobierno negó los rumores que apuntaban a que su país había negociado a la baja, al subrayar que esta operación ya ha proporcionado unos 15,5 millones de dólares en los últimos nueve meses. Hace dos años, Tuvalu -cuya principal exportación hasta ahora era la venta de números de teléfono erótico- había firmado un contrato con una empresa canadiense que había prometido unos ingresos de entre 60 y 100 millones de dólares anuales por la comercialización del sufijo .tv. Al no poder mantener sus compromisos, se ha negociado un nuevo contrato con una empresa de Pasadena, Idealab, que ha creado una filial DotTV que vende direcciones de correo electrónico y sitios de Internet que terminan con el sufijo .tv en lugar del tradicional .com.

 

 

Attention Editors: Deep Link Away
by Michelle Finley

(Wired News, 10:45 a.m. Mar. 30, 2000)

Deep linking has an official seal of approval now that U.S. District Judge Harry Hupp has ruled that websites can legally provide links to any pages on all other sites.

Tickets.com won the ruling in a case filed by TicketMaster that alleged that deep linking should be banned.

Deep links, also called hyperlinks, typically bypass the front page of a website. The problem, webmasters say, is that deep linking allows viewers to skip over the prime-area advertising that is typically placed on a website's start page.

And in the worst-case scenario, viewers may not even realize they've been whisked off to another website.

Hupp said deep linking is not illegal as long as it's clear whom the linked page belongs to.

"Hyperlinking does not itself involve a violation of the Copyright Act," Hupp said in his ruling. "There is no deception in what is happening. This is analogous to using a library's card index to get reference to particular items, albeit faster and more efficiently."

Website designer Laszlo Pataki cheers the judge's decision but thinks that the case should have never gone to court.

"Why bring the lawyers in when there are simple technological fixes that could have solved the problem?" Pataki said. "For instance, Ticketmaster could have blocked all referrals from Tickets.com. That's an easy thing to do, so I suspect that by taking the legal route TicketMaster wanted to either get publicity or squish Tickets.com."

Pataki sympathizes with content creators' desires to keep people from 'piggybacking' their websites, but believes that Internet law should be based on what the technology allows you to do, not on legislation.

"Bottom line is if you stop people from linking then the Web is no longer a Web," he said. "It would become a collection of isolated chunks of information. The Web is based on the concept of hyperlinking out to other sites. And it worked fine for all concerned until the big corporations started setting up their cyber tents online."

Charles Conn, TicketMaster's CEO, says his company "is in favor of linking," but there has to be a difference between directly linking to information and "competitors linking to all of a site's content to build a business on the back of [another] company's site."

This isn't the first time companies have tried to legally ban deep linking. In April 1997 TicketMaster filed a lawsuit against Microsoft to stop MS' now-defunct Seattle Sidewalk Web from linking to TicketMaster's website. The case was settled when the two companies worked out an agreement to license TicketMasters' content.

And earlier this year, eBay tried to stop other auction sites such as AuctionWatch.com from providing listings and links to items offered for sale on eBay.

AuctionWatch announced Thursday that it had signed a licensing agreement with eBay, allowing AuctionWatch's users to search for items that are available on eBay's site.

Deep linking will be a difficult issue to settle in court, says intellectual property rights legal consultant Darren Deutschman, who is not surprised that most companies end up settling their differences without legal involvement.

"The deep linking issue attempts to answer the question that's been asked since the Internet first became part of the general public's consciousness: Is this medium a free source of information for the benefit of the people, or a controlled presentation of branded content that benefits commercial interests?" he said.

Deutschman believes that Hupp's ruling is a good thing, but worries at the effect that corporate content-licensing agreements will have on Internet culture. He fears that big corporations will "agree the real Net right into oblivion."

"I can envision a time when all the major commercial websites won't let you link to them without a licensing deal. This is a bad precedent for Joe or Jane Smith who wants to put up a little web log page about his or her hobbies or community. Will average folks be able to link out to a search site or a news wire page in a few years?"

 

 

Fomento aprueba normas contra la usurpación de direcciones en Internet

Emilio de Benito (El País, 28/03/2000)

Sólo las empresas registradas podrán añadir su nombre a '.es'.

El Ministerio de Fomento aprobó ayer el reglamento para el dominio español de Internet. A partir de ahora, los nombres con la terminación .es corresponderán obligatoriamente a empresas y organismos inscritos en el Registro Mercantil y en la Oficina de Patentes y Marcas, lo que evitará posibles fraudes y el comercio "ilícito" de las direcciones en Internet. También se regula su uso por autónomos y particulares

El grupo español del Network Information Center, responsable de conceder las direcciones de Internet con el sufijo .es, estaba desbordado. El crecimiento de peticiones de direcciones (desde 1991 hasta diciembre de 1999 se han concedido más de 16.000) ha obligado a la Secretaría General de Comunicaciones del Ministerio de Fomento a tomar cartas en el asunto y asumir esta labor. El objetivo principal, según José Villar, titular del departamento, es conseguir que el dominio español tenga "seguridad jurídica".


Se trata de evitar la picaresca de quienes registran nombres en la red que corresponden a empresas y organismos para luego comerciar con ellos (por ejemplo, inscribir la dirección "empresaXXX.es" y vender el dominio a la empresa XXX). Para impedir que esto suceda, el ministerio consultará las bases de datos del Registro Mercantil y de la Oficina Española de Patentes y Marcas antes de conceder una dirección y se asegurará de que el solicitante de la inscripción es titular de la marca o del negocio del mismo nombre. "No tiene sentido", dice Villar, "que se reserven dominios a toda velocidad para luego venderlos al mejor postor".

Los nombres que ya están aprobados no se verán afectados por esta norma. Villar cree que habrá pocos casos conflictivos porque la coordinación "ya se buscó en el pasado".

"Como churros".

El segundo objetivo de esta medida es que los dominios de Internet se concedan lo más rápidamente posible. "Si es en dos días, mejor que mejor", declaró el secretario de Comunicaciones. Aun así, el proceso será un poco más lento que el de otras instituciones, como la que concede -"como churros", según Villar- las direcciones .com y que depende de la Cámara de Comercio de Estados Unidos.

También los particulares que utilicen su nombre como razón social podrán a partir de ahora ofrecer páginas con la dirección .es en la red. Cualquier profesional liberal o autónomo (abogados o fontaneros, por ejemplo) podrá crear sus propias páginas web con el sufijo español. El reglamento prevé la creación de dominios de segundo nivel para uso particular, aunque no correspondan a una actividad comercial.

Algo parecido se ha aprobado para aquellas empresas que quieran disponer de más de una dirección, aunque en este caso no se garantiza que los nombres coincidan enteramente con los que las sociedades tengan registrados.

La importancia de que existan dominios de Internet seguros es fundamental para el desarrollo del comercio electrónico.
Tanto, que una de las medidas que la UE está estudiando para potenciar y extender su uso es la creación de un nuevo dominio, el .eu.

 

 

Search Engine Images Attract Copyright Suit

Internet: A photographer is appealing 'fair use' ruling in case that experts say could have far-reaching implications.

By DAVAN MAHARAJ, Times Staff Writer
Los Angeles Times (Monday, February 21, 2000 )

     Ditto.com is a search engine that allows computer users to find photographs and other images on the Web. Type in "Tiger Woods" and you'll get a page containing thumbnail images of the golfing great copied from other sites on the Internet, along with links to those sites.
     The question is: Are those copies stolen images?
     They are according to some artists and photographers who are pursuing a lawsuit aimed squarely at one of the key features of the Internet: search engines' practice of making copies of other people's content and storing them in databases for easy retrieval by Web surfers.
     In a recent decision, a U.S. District Court judge in Santa Ana said Ditto.com of Naperville, Ohio, did not violate copyright laws when it copied photographs from Web sites operated by Huntington Beach photographer Leslie A. Kelly, who sued the search engine. Ditto's action, said Judge Gary L. Taylor, amounted to "fair use" of the photographs.
     Trade groups representing Kelly and thousands of other artists have mounted an appeal of Taylor's ruling, which is expected to become final this week.
     Intellectual-law experts say the case has far-reaching implications for search engines and the Internet. Until the judge's opinion, experts were unclear whether search engines such as Yahoo, AltaVista and Excite, among others, trampled the rights of copyright holders when they copied and indexed portions of their articles, illustrations and other protected works.
     "The issue of copying on the Internet has been of great concern because, after all, the Internet is nothing more than a giant copying machine," said John Shepard Wiley Jr., a UCLA law professor who also teaches intellectual property law to federal judges. "Because this is the first case that addresses the issue, it gives us the clearest picture of what the rules will be."
     If the judge had reached the opposite result, Wiley said, he could have outlawed a common practice by search engines that makes it easy for computer users to find information on the Internet.
     Mark A. Lemley, a professor of law at UC Berkeley's Boalt Hall School of Law and a director of the Berkeley Center for Law & Technology, agrees. "If you come to any different result, search engines would be illegal, and the Internet would come to a screeching halt," he said. "If you don't have search engines, you don't have an Internet."
     But trade groups representing graphic artists and media photographers disagree, saying the ruling encourages digital theft and erodes copyright owners' ability to market--and control--their artwork on the Internet.
     "We hope this is not a step down the slippery slope and toward a wild, wild West approach to property on the Internet," said Victor Perlman, president and general counsel of the American Society of Media Photographers, a 6,000-member group based in Philadelphia. "Because something is on the Internet doesn't mean it's free for the taking or that the laws of copyright have suddenly gone out the window."
     Kelly specializes in shooting photographs of California's Gold Rush country and sites described in the "Little House on the Prairie" series of children's books by Laura Ingalls Wilder. Kelly posts his pictures on two Web sites--http://www.showmethegold.com and http://www.goldrush1849.com--to promote his photography books and corporate retreats in the California gold country.
     Last year, Kelly sued Ditto for copyright infringement after discovering that it had taken 35 pictures from his Web sites and stored them in its massive database of more than 3 million images.
     To compile its database, Ditto's automated computer program, known as a crawler or spider, scours the World Wide Web for images, makes postage-stamp size copies of them, then stores them in its database.
     Other search engines operate in a similar manner. In fact, search engines AltaVista and Lycos, which allow computer users to search for images as well as text had also copied and stored Kelly's images in their own database, but removed them after Kelly threatened to sue.
     Kelly pursued a suit against only Ditto, saying he objected to the way it "mishandled" his artwork.
     Computer users who searched for "California Gold Rush country" on Ditto would have seen several of Kelly's thumbnails in their results. Clicking on a thumbnail brings up a larger version of the image imposed over the originating page from Kelly's own Web site.
     Kelly said Ditto's action irked him. "It was taking my property and using it to enrich its own business without my permission and with no compensation for me," he said.
     Ditto, a 2-year-old operation venture-backed by European Technology & Finance of Lugano, Switzerland, hopes to make money by selling banner ads and products of other firms on its Web site.
     Kelly received support--and a $10,000 check to help cover his legal fees--from the Graphic Artists Guild in New York, a 3,000-member group that says it has been increasingly concerned about artists losing their copyrights over the Internet.
     Indeed, the suit against Ditto was not unexpected. In their quest to catalog the hundreds of millions of indexable pages on the Internet, search engines must often duplicate copyrighted works.
     For years, intellectual-law experts questioned whether search engines violated copyright laws through this type of copying. Until Kelly's suit, the issue had never come up mainly because many Web site operators acknowledge that search engines benefit them by driving traffic to their sites.
     Defending Kelly's suit, Ditto's attorney, Judith B. Jennison of Perkins Coie in Menlo Park, Calif., argued that Ditto's use of thumbnails of Kelly's photographs may have increased the marketability of his photographs.
     She also noted that Web surfers were not likely to make their own copies of Kelly's pictures on the Ditto Web site because the thumbnails were of a low resolution, meaning they could not be enlarged without sacrificing clarity.
     Requiring search engines to receive permission before they copy material would be too cumbersome, Jennison said, especially when people like Kelly could easily install software that blocks a crawler from visiting their Web sites. And if his and others' sites were crawled against their wishes, Ditto would honor requests to remove their images within 24 hours.
     In a ruling issued in December, Taylor said Ditto's copying of Kelly's image was "fair use . . . because of the established importance of search engines and the 'transformative' nature of using reduced versions of images to organize and provide access to them."
     Taylor found that Ditto was covered by that fair-use exception in the copyright laws, which states that portions of a copyrighted work may be distributed without permission of a copyright owner for purposes of criticism, news reporting and research.
     Kelly has hired a top Washington lawyer to appeal Taylor's ruling to the U.S. 9th Circuit Court of Appeals.
     Several leading copyright law professors interviewed about the case said they believe the court will uphold Taylor's ruling.
     "It will come down to the public's interest in having search engines," said Lemley, the Berkeley law professor. "And that's very strong."

 

 

 

Un juez prohíbe el uso de fotos de Internet de la Juventus

Una juez italiana ha prohibido a un periódico turinés publicar fotos del Juventus Turín, de la Primera división italiana de fútbol, que supuestamente recogía de la página oficial en Internet que tiene el club.

Viernes, 31 de Marzo de 2000 www.noticias.com


Ferran García (ferran@noticias.com) - La juez Luisa Vigone ha ordenado "provisionalmente" y hasta que dicte sentencia, que se dejen de publicar las fotografías del equipo turinés ya que considera "ilegal descargar de Internet imágenes protegidas por el derecho de autor, ya que con ello se viola una ley italiana de 1941 que regula el mismo".

Esta es la primera vez que un juez italiano prohíbe esta práctica, sobre la que apenas existe jurisprudencia en Europa, si bien hay algunos antecedentes en Francia y Alemania.

El juicio comenzó tras la denuncia presentada el pasado 31 de diciembre por la empresa "Lapresse" , la agencia fotográfica oficial del club, que acusaba al diario "Torino Sera" de haber publicado regularmente fotografías de jugadores, técnicos y dirigentes del equipo, las cuales habrían sido recogidas de su sitio en Internet.

Uno de los hechos en los que la juez Vigone se ha basado para ordenar el cese de la reproducción es que la publicación había pedido a la agencia comprar una fotografía oficial del club, que no llegó a adquirir después al no ponerse de acuerdo en el precio.

 

Un proveedor de Internet pacta indemnizar a un internauta que fue difamado en su foro

Sara Marín (Cinco Días, 31/03/2000)

Demon, un proveedor de acceso a Internet británico demandado por difamación, ha decidido pagar al supuesto difamado, Laurence Godfrey, una indemnización de unas 15.000 libras (más de cuatro millones de pesetas) para poner punto y final a una demanda tramitada en el Tribunal Supremo británico.

Demon se hará cargo también de los costes legales en que Godfrey incurrió para defender su honor. El coste total para el proveedor puede sobrepasar las 200.000 libras (algo más de 50 millones de pesetas).

Este ha sido el primer caso que llega a los tribunales del Reino Unido en el que se demanda a un proveedor de Internet por el contenido de una información aparecida en un foro de discusión. La historia se remonta a 1997, cuando en un foro en la Red un usuario envió un mensaje difamatorio firmado con el nombre de Godfrey. Este contactó a Demon, el proveedor de acceso, para que lo eliminase, pero éste declinó hacerlo.

Sórdido y difamatorio.

Meses mas tarde otro internauta escribió otro mensaje difamatorio sobre Godfrey en otro foro. Una vez mas, según ha afirmado Gordon Bishop, abogado de Godfrey, Demon se negó a tomar cartas en el asunto. El contenido de estos mensajes era, según Bishop, "sórdido, obsceno y difamatorio". Hasta ahora la postura de Demon, que pertenece al grupo escocés Thus, no ha sido defender la veracidad de la información, sino negar cualquier responsabilidad de vigilancia o censura sobre las opiniones que sus usuarios mantienen en los foros.

Pero ayer, Thus afirmó en un comunicado que ha decidido pactar una indemnización para concluir con esta demanda. La empresa afirmó que está convencida de que las leyes no se han adaptado a la llegada de Internet y necesitan modernizarse. "Los proveedores de Internet no pueden ser responsables de los millones de mensajes que se publican en Internet", afirmó.

En el Reino Unido, para que un proveedor de Internet excluya su responsabilidad en cuanto a los contenidos difamatorios debe adoptar medidas para evitar que éstos se produzcan y, en caso de publicarse, tiene el deber de atajar el problema.

 

 

Stephen King, escritor: 'No creo que el libro electrónico reemplace al impreso'

(La Vanguardia, 16/03/2000)

La expectación generada por el primer libro que King publica exclusivamente en Internet saturó los accesos a las páginas web.

La expectación generada por el lanzamiento de 'Riding the bullet' (A lomos de una bala'), el primer relato exclusivamente difundido por Internet, de Stephen King, el rey de las novelas de terror, colapsó los accesos a la página web y convirtió en pesadilla los intentos de descargar el texto, 65 páginas, en los lectores digitales.

La cita era a las 12 horas y 1 minuto de la mañana del martes. A esa hora, los lectores de King podían comprar el relato en diversas direcciones electrónicas, incluyendo Amazon y Barnes and Noble. Sin embargo, muchos de los intentos quedaron pronto frustrados.

'Todos los servidores han alcanzado el 100 % de su capacidad', dijo Pat Eisemann, un portavoz de Scribner, la editorial que coedita el relato junto con la firma creada pro el propio King, Philtrum Press.

El relato salió a la venta a un precio de 2,50 dóalres (unas 437 pesetas), aunque Barnes and Noble la ofrecía gratis sólo el martes y Amazon afirmó que no pensaba cobrar el coste de la descarga del texto, según Kristin Schaefer, portavoz de la compañía.

Un redactor de Associated Press inició sus intentos de descargar el texto vía Amazon y Barnes and Noble a las 10 de la mañana y no lo consiguió hasta las 5 de la tarde. King escribió su relato de 66 páginas mientras se recuperaba de las graves heridas sufridas cuando en junio de 1999 le atropelló una camioneta cerca de su casa.

King es el primer autor de ventas masivas que decide publicar exclusivamente en Internet un libro que no podrá ser leído en papel. Stephen King se mostraba prudente: 'Veo un gran futuro a los libros por Internet y ordenador, pero no creo que reemplacen nunca al libro impreso y encuadernado'.

 

 

El mercado de CD-Rom puede alcanzar los 300 millones de euros

(Expansión, 26/01/2000)

El mercado de productos multimedia en formato CD-Rom alcanzó en 1998 la cifra de 201,33 millones de euros (33.500 millones de pesetas) en España.

Esa cifra representa un crecimiento del 24 por ciento con respecto a 1997, según un informe de la consultora DBK. De mantenerse la tendencia de crecimiento de este sector, con tasas anuales superiores al veinte por ciento, el mercado podría haber alcanzado la cifra de trescientos millones de euros (cincuenta mil millones de pesetas) en 2000.

En el mercado se está produciendo una gradual sustitución del formato CD-Rom por el de DVD, por lo que las tasas de crecimiento de ese primer producto se van ralentizando año tras año, señala el informe.

Facturación En cualquier caso, en los últimos cinco años la facturación del sector se ha multiplicado por cinco. En 1994, el sector del CD-Rom sólo movía en España treinta y seis millones de euros (seis mil millones de pesetas).

Por segmentos, lo que más tira de este tipo de productos siguen siendo los juegos. El 62,8 por ciento de los productos vendidos pertenecen a esta categoría, frente al quince por ciento que suponen los productos relacionados con la cultura y los productos técnico-profesionales.

Otro 7,5 por ciento de los productos corresponde a publicaciones variadas, como cursos y temas infantiles. En 1998, en España había alrededor de un centenar de empresas operando en el sector de CD-Rom.

 

 

Internet genera una nueva revolución en la industria del automóvil

(La Vanguardia, 16/1/2000)

Ford anuncia que en tres años sus modelos contarán con un sistema de acceso a la red.

Internet es el gran protagonista del salón del automóvil de Detroit, el gran escaparate anual de la industria automovilística norteamericana. Los fabricantes de coches ya no se plantean sólo Internet como canal de información y venta de automóviles, sino que ahora se proponen también instalar en los propios vehículos sistemas de acceso directo a la red.
Es el caso de Ford, General Motors y DaimlerChrysler. Aunque inicialmente el equipamiento de Internet se plantea para un reducido grupo de ve-hículos, Ford calcula que en un plazo de dos o tres años estará incorporado a la mayoría de sus modelos.

'Internet será la fuerza motriz del siglo XXI', aseguró William Clay Ford, presidente del consejo de administración de Ford y bisnieto del fundador de la empresa. Esta compañía es la que se está mostrando más activa en el capítulo de las tecnologías de la información. Después del acuerdo suscrito hace unos meses con Microsoft para la venta de coches a través de la red, esta semana ha firmado una alianza con el portal de Internet Yahoo! para facilitar 'on line' una amplia gama de servicios personalizados, desde fijar la hora para la revisión en el concesionario hasta información sobre el seguro. En esta misma línea, General Motors y American Online, el primer proveedor de Internet, han suscrito una alianza estratégica. Tanto Ford como GM ven en la red una gran oportunidad para incrementar su negocio, mediante la oferta de nuevos servicios a sus clientes.

La nueva generación de teléfonos móviles, que permiten la conexión a Internet, abre un nuevo campo en la industria automovilística. Así, el acceso a Internet va camino de convertirse en poco tiempo en un equipamiento básico de los nuevos automóviles, tal y como ha ocurrido con el 'airbag' o el ABS. Ford está dispuesta a encabezar la revolución y, según asegura su presidente ejecutivo, Jacques Nasser, está ya en condiciones de facilitar a millones de sus clientes la tecnología de acceso a la red a un 'precio razonable'. La compañía estadounidense ha desarrollado un sistema que se activa por voz y permite acceder a Internet sin dejar de conducir. Se puede escuchar el correo electrónico y recibir las previsiones del tiempo, las cotizaciones de bolsa o el estado del tráfico. La telefonía móvil combinada con el sistema de navegación GPS hará realidad otras prestaciones novedosas, desde la posibilidad de que el vehículo sea localizado automáticamente en caso de accidente hasta información sobre la disponibilidad de plazas en las zonas de aparcamiento más cercanas.

Todo ello mediante la conexión a través de un teléfono móvil digital. En este contexto, debe entenderse la reciente incorporación al consejo de Ford de Jorma Ollila, presidente de Nokia, uno de los principales fabricantes mundiales de teléfonos móviles.

Según han avanzado los responsables de Ford, en septiembre de este año saldrán al mercado los primeros vehículos equipados con el nuevo sistema de navegación. Se empezará con los modelos Lincoln y con el Ford Focus, con la voluntad de ir incorporándolo progresivamente a toda la gama incluidas las marcas europeas Jaguar y Volvo . En un plazo de dos o tres años, podría estar disponible en prácticamente todos los modelos.

General Motors y DaimlerChrysler tienen proyectos similares.
GM, el mayor fabricante automovilístico del mundo, ha presentado su primer vehículo equipado con Internet, un Cadillac Seville, que como el de Ford se activa con un sistema de reconocimiento de voz. Igualmente ha suscrito una alianza estratégica con American Online, el primer proveedor de Internet, para el desarrollo de servicios en la red.

La apuesta de DaimlerChrysler se ha concretado en una 'pick up', convertida en una oficina, con un ordenador portátil y un sistema de reconocimiento de voz.

Con todos estos proyectos, las compañías automovilísticas se han convertido en un nuevo filón para las empresas de telecomunicaciones, proveedores de informática y los fabricantes de móviles. Con ese objetivo, IBM y Motorola han suscrito una alianza estratégica para suministrar servicios de Internet a las empresas automovilísticas.

 

 

Una juez dicta la primera condena en España por piratear bases de datos en Internet

Francesc Peiron (La Vanguardia, 16/7/99)

Cosas de justicia. La empresa Dealing World copiaba y vendía la jurisprudencia y legislación que la editorial Aranzadi ofrece por Internet.

Una juez de Elda (Alicante) ha dictado una condena pionera en España por infracción de los derechos de propiedad intelectual de las bases de datos en Internet, así como por competencia desleal. Es la primera ocasión en que se produce un fallo por este tipo de infracción, ya que la ley de bases de datos es de 1998. El asunto, además, tiene su miga porque se trata de una empresa Dealing World España (DWE) que pirateaba las sentencias y resoluciones judiciales y novedades legislativas que ofrece en la red la editorial Aranzadi, y las comercializaba a un precio muy rebajado.

Para la resolución han sido de vital importancia dos descubrimientos. Uno, que Aranzadi dejó caer algunos gazapos, que en ningún momento modifican el contenido de los escritos, para identificar sus trabajos. Otro: la prueba pericial destapó que los plagiadores utilizaban un sistema matemático para camuflar la numeración de los textos originales. El fallo estima todas y cada una de las peticiones formuladas en el pleito por los letrados barceloneses Assumpta Zorraquino Rico y Xavier Ribas, que representan a la empresa demandante, la conocida editorial navarra especializada en cuestiones de jurisprudencia y legislación. La resolución obliga a DWE, que ya ha recurrido ante la Audiencia de Alicante, a cesar en la actividad de 'imitación desleal y aprovechamiento indebido de las bases de datos de Aranzadi (BDA)'. La titular del juzgado de primera instancia e instrucción número tres de Elda, María José Esteve Argüelles, deja para la ejecución de la sentencia fijar la cuantía de las indemnizaciones que Dealing deberá pagar por los perjucios causados. Los demandantes cifran este perjuicio en unos ochenta millones de pesetas.

La resolución certifica las copias de DWE en el uso de las bases de datos de la otra empresa. Esto le supuso a la demandada unos beneficios que 'deben calificarse de enriquecimiento injusto', porque se aprovechó de 'los recursos económicos, materiales e intelectuales de otra entidad propietaria de una obra intelectual objeto de protección'. La historia se remonta a noviembre de 1996 cuando Aranzadi presentó un escrito de solicitud de diligencias preliminares para la comprobación de hechos que se podían considerar como competencia desleal (entonces la regulación de las bases de datos era muy tenue). La letrada Assumpta Zorraquino se dio de alta al servicio de DWE para consultar su 'telejurisprudencia' y 'telelegislación' (sic), y poder certificar la labor de plagio, Así lo señala la juez: 'Dealing World, con claro y evidente desprecio de las normas sobre competencia desleal, ha usado indebidamente las bases de datos de jurisprudencia y legislación propiedad de Aranzadi, mediante la comunicación pública de las mismas, así como la reproducción y reutilización de aquellas sin autorización alguna de la propietaria'. Tras esta argumentación, la sentencia confirma el cese de la prestación del servicio de DWE que ofrece en su página de Internet, como ya se estableció en las medidas cautelares, 'y la prohibición de reanudarlo'. Aranzadi tiene otra sentencia para su colección.

 

 

Defending Authors' E-Rights
by Steve Silberman

Wird News 4:50 p.m.  26.Oct.98.

NEW YORK -- If Tom Petty was right, and "the waiting is the hardest part," the most difficult thing about buying books on the Net is about to go away. With the advent of mass-market electronic publishing and digital reading devices like the SoftBook and the Rocket eBook, one click in an online bookstore will bring you the text itself, with no wait for shipping.

Sounds great, right? Sure -- unless you're an author whose publisher bought the electronic rights to your book, in perpetuity, for a song.

Coming to market in time for the holiday rush, e-books are not only rewriting the rules of online book buying, they're threatening to undermine authors' hard-won rights to fair royalties and control of their own work. To tech-savvy literary agent Richard Curtis, that's a call to arms.

This week in New York, Curtis is announcing the launch of E-Rights, an agency devoted specifically to defending the rights of authors whose texts are ported into electronic form. Curtis will also negotiate deals with publishers for the electronic rights to print texts -- a market that is expected to grow swiftly as the early-adopters who shell out US$499 for a Rocket eBook seek to peruse more than the bundled-in Random House Dictionary with their new gadget.

"I'm warning authors that the grab is about to happen. Doomsday is here, baby. We must resist," Curtis says.

E-Rights will launch a Web site next week at www.e-rights.com (before launch, email can be sent to info@e-rights.com). Curtis is also mailing out a letter to all of his clients, warning them about the potential downsides for authors of technological advances like Lightning Print -- a service that prints single copies of books on demand -- and digital texts that never go out of print.

The letter reads, in part, "The good news for authors is that these developments will enable them to reach larger audiences for their work, and to earn more royalties. But the bad news more than outweighs the good.... When you or your agent negotiate your next book deal, you may be given a take-it-or-leave-it ultimatum by the publisher that it expects to acquire rights in perpetuity. You will have to decide whether you wish to accept those terms or risk that your book will go unsold.... Only the collective actions of a united author and agent community will overcome such pressure."

Curtis is no Luddite doomsayer. He predicted the invention of the electronic book at least 10 years ago, he says, and even confesses to making a quixotic attempt to develop a practical digital reading device in the early '90s. It didn't hurt Curtis' crystal-ball abilities that many of the authors he represents write science fiction -- writers like Harlan Ellison and Greg Bear.

He's looking forward to a revival of small-press publishing sparked by e-books, including a new wave of authors "who are being squeezed out by the progress towards homogeneity and the star system," encouraged by bestseller-oriented, quick-turnover chain bookstores.

But Curtis' concerns about authors' rights eroding in the digital age are not science fiction, says Phil Mattera, vice-president of the National Writers Union.

When publishers retain the rights of digital texts in perpetuity with only trivial disc-storage overhead, says Mattera, there's not as much incentive to aggressively promote them in the marketplace. When books on paper take up valuable inventory space, "there's an incentive to move those copies out of the warehouse and into the hands of readers."

The Writers Union has worked with authors whose books have been "published" online, only to find that their labor of love is a file languishing at an unvisited Web site, Mattera says.

"If it's just a matter of printing the book, you can go to a printer. The role of a publisher is to market and distribute the books. That's why they share the revenues."

Royalty percentages are also an issue in the digital age. Curtis thinks the standard 6 percent to 15 percent royalties for print are "way too low" for books sold as bits, when publishers and booksellers are spared the costs of printing, stocking, and schlepping them from warehouse to bookstore.

The problem is compounded when publishers claim that books in electronic form are sold at deeper discounts or bundled free with hardware, as CD-ROMS and software packages are.

"It's all so new," says Karen Boris, marketing director for HarperEdge Books. "Nobody knows if [ebooks] are going to make any money, nobody knows how this is going to work. Someone has to be willing to jump in and say, 'Let's test this.'"

It's just standard operating procedure for a publisher to "get as many rights as we can," she says -- and for agents to develop areas of individual expertise in negotiating for film rights, foreign rights, or multimedia rights.

To guarantee authors their due, Curtis suggests strategies like limiting a publisher's holding of rights to a certain number of years, fighting expanded definitions of "in print," and specifying minimum royalty payouts.

Even an agent who becomes an expert at defending his clients' electronic rights may find his position challenged as e-books encourage self-publishing and self-marketing, he reflects.

"A literary agent's role in this new age is going to be of questionable duration," Curtis says philosophically. "Agents are intermediaries in an age of disintermediation."

 

 

 

Un tribunal de EEUU establece que los medios han de pagar por el uso de colaboraciones en Internet

Javier del Pino (El País, 30/9/99)

Un tribunal de apelaciones de Nueva York ha establecido que las empresas editoras no pueden incluir en sus ediciones electrónicas los artículos y fotos de sus colaboradores si estos no reciben derechos de autor por esa publicación. La edición electrónica de los artículos puede realizarse cuando los colaboradores son remunerados por nuevos derechos de autor, salvo que los hayan cedido a las empresas editoras. La decisión plantea nuevas reglas de juego en la edición electrónica de algunas de las grandes publicaciones de Estados Unidos.

Una sentencia anterior, de inferior rango, había dado la razón a las editoras ante la demanda presentada por un grupo de colaboradores esporádicos de los periódicos The New York Times y Newsday y de la revista Time. La decisión unánime de los tres jueces otorga ahora la victoria judicial a los autores que presentaron la demanda.

La controversia refleja en buena medida la lenta adaptación de las leyes sobre derechos de autor al nuevo mundo electrónico ahora que la mayoría de los grandes periódicos ofrecen el contenido del día en una edición electrónica y los ceden, en ocasiones, a bases de datos.

Las leyes clásicas sobre derechos de autor en EEUU permiten a las editoras de periódicos usar los artículos de sus colaboradores no sólo en la edición diaria en papel sino también en "recopilaciones", una expresión que, entendida en un marco amplio, permitía a las editoras incluir esas colaboraciones en las versiones electrónicas de los periódicos. Lo que dictamina ahora la justicia es que incluir los trabajos en las páginas de Internet no responde al término "recopilación", sino que es un uso más del texto o imagen original, lo cual está sujeto al pago de derechos de autor.

Es confuso lo que esta decisión puede suponer en la práctica. Si se agotan los recursos y la decisión judicial llega a ser firme, los periódicos estarían obligados a extraer de sus bases de datos electrónicas y de sus ediciones en Internet todos los trabajos de los colaboradores (los redactores de plantilla habitualmente ceden por contrato a la editora todos los derechos de autor de sus textos). Sin embargo en algunas empresas editoras, como The New York Times, la repercusión puede ser mínima, porque desde hace años existe el sistema de que sus colaboradores ceden los derechos de autor para la edición electrónica de los textos.

 

 

 

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